ترخون، ۸ فایده و کاربرد شگفت انگیز آن

ترخون

ترخون یک گیاه همه ساله است که‌از خانواده آفتابگردان‌ها است. و به طور گسترده‌ای برای طعم وعطر آن وهمچنین اهداف دارویی استفاده می‌شود. طعم تیزی دارد وترکیب ترخون وغذاهایی مانند ماهی، گوشت‌گاو، مرغ، مارچوبه، تخم‌مرغ و سوپ، ترکیب بسیار خوبی است. در این قسمت ۸ فایده و کاربرد شگفت‌انگیز ترخون آورده شده است.

۱.ترخون حاوی مواد مغذی مفید است، اما کالری و کربوهیدرات کمی دارد.

ترخون کالری و کربوهیدرات کمی دارد و حاوی مواد مغذی است که میتوانند برای سلامتی شما مفید باشد. فقط یک قاشق غذاخوری (۲ گرم) ترخون‌خشک شده، حاوی موارد زیر است:

  • کالری: ۵
  • کربوهیدرات: ۱ گرم
  • منگنز: ۷ درصد از میزان توصیه شده برای مصرف روزانه
  • آهن: ۳ درصد از میزان توصیه شده برای مصرف روزانه
  • پتاسیم : ۲ درصد از میزان توصیه شده برای مصرف روزانه

 

 منگنز یک ماده مغذی ضروری است که در سلامت مغز، رشد، متابولیسم وکاهش استرس اکسیداتیو در بدن ایفای نقش می‌کند. آهن کلید عملکرد سلول‌ها و تولید خون است. کمبود آهن میتواند منجر به کم‌خونی و نهایتاً منجر به احساس خستگی و ضعف در افراد شود.
پتاسیم یک ماده معدنی است که برای عملکرد مناسب قلب، ماهیچه‌ها و عصب‌ها بسیار مهم است. علاوه‌براین، تحقیقات نشان داده است که می‌تواند فشار خون را کاهش دهد.اگرچه مقدار این مواد مغذی در ترخون مقدار قابل توجهی نیست.  اما این گیاه می‌تواند برای سلامت کلی شما مفید باشد.

خلاصه: ترخون کالری وکربوهیدرات کمی دارد وحاوی مواد مغذی منگنز، آهن وپتاسیم است ومی‌تواند برای سلامتی شما مفید باشد.

 

۲. به واسطه‌ی بهبود حساسیت به انسولین، می‌تواند به کاهش قند خون کمک کند.

انسولین هورمونی است که به رساندن گلوکز به سلول‌های بدن کمک می‌کند تا بدن بتواند ازآن برای انرژی استفاده کند.  عواملی مانند رژیم غذایی و التهاب می‌توانند منجر به مقاومت به انسولین و در نتیجه افزایش سطح گلوکز شوند. مشخص شده است که ترخون به بهبود حساسیت به انسولین و نحوه استفاده بدن از گلوکز کمک می‌کند.

یک مطالعه هفت روزه بر روی حیوانات مبتلا به دیابت نشان داد که مصرف عصاره‌ترخون غلظت گلوکز خون را ۲۰ درصد در مقایسه با گروه دارونما کاهش می‌دهد. علاوه‌براین، یک مطالعه ۹۰روزه، تصادفی و دوسوکور. (انجام آزمون به گونه‌ای است که نه برگزار کننده آزمون و نه افرادی که درگیر آزمون هستند، اطلاعاتی را که ممکن است برنتایج آزمون تأثیر بگذارد، نمی‌دانند)

  اثر ترخون را برحساسیت به انسولین، ترشح انسولین و کنترل قندخون در ۲۴فرد مبتلا به اختلال تحمل گلوکز بررسی کرد. کسانی که ۱۰۰۰‌میلی‌گرم ترخون را قبل از صبحانه وشام دریافت کردند، کاهش زیادی در ترشح کل انسولین را از خود نشان دادند. که این موضوع می‌تواند به حفظ تعادل سطح قندخون در طول روز کمک کند.

خلاصه: ترخون با بهبود حساسیت به انسولین و نحوه متابولیسم گلوکز، میتواند به کاهش قند خون کمک کند.

 

۳. خواب را بهبود می‌بخشد و الگوی خواب را تنظیم می‌کند.

خواب ناکافی مشکلاتی را برای سلامتی به وجود می‌آورد و می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.
تغییرات در برنامه‌ی کاری، استرس زیاد یا زندگی پرمشغله، می‌توانند باعث شوند تا فردی خوابی بی‌کیفیت را تجربه کند. به منظور بالا بردن کیفیت خواب، برخی افراد از داروهای خواب‌آور استفاده می‌کنند.  اما باید درنظر داشت که ممکن است این داروها مواردی همچون افسردگی یا سوء مصرف مواد را به دنبال داشته باشند.

گروه گیاهان آرتمیزیا، که شامل ترخون میشود، به‌عنوان درمانی برای بیماری‌های مختلف، از جمله خواب بی‌کیفیت استفاده می‌شوند. در مطالعه‌ای روی موش‌ها، اثبات کرده است که گیاهان آرتمیزیا دارای اثر آرام بخشی بوده و به تنظیم الگوی خواب کمک می‌کنند‌.
بااین‌حال، به دلیل ناکافی بودن این مطالعه، تحقیقات بیشتری درمورد استفاده از ترخون به منظور بهبود کیفیت خواب -به ویژه در مورد انسان- مورد نیاز است.

 خلاصه: ترخون از گروه گیاهان آرتمیزیا است و میتواند اثر آرام بخشی داشته و کیفیت خواب را بهبود بخشد ، اگرچه این مزیت بالقوه هنوز در انسان مورد مطالعه قرار نگرفته است.

۴.ترخون با کاهش سطح لپتین اشتها را افزایش میدهد.

از دست دادن اشتها می‌تواند به دلایل مختلف مانند سن، افسردگی یا شیمی درمانی رخ دهد و در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به سوء‌تغذیه و کاهش کیفیت زندگی شود. عدم تعادل در هورمون‌های گرلین و لپتین نیز ممکن است باعث کاهش اشتها شود.

این هورمون‌ها برای تعادل انرژی مهم هستند. گرلین هورمون گرسنگی محسوب می‌شود، در حالی که لپتین به عنوان هورمون سیری شناخته می‌شود. هنگامی که سطح گرلین افزایش می‌یابد، باعث گرسنگی می‌شود. برعکس، افزایش سطح لپتین باعث احساس سیری می‌شود.

مطالعه‌ای روی موش‌ها نقش عصاره ترخون را در تحریک اشتها مورد بررسی قرار داد و نتایج حاکی از کاهش ترشح انسولین و لپتین و افزایش وزن بدن بود. این یافته‌ها نشان می‌دهد که عصاره ترخون می‌تواند به افزایش احساس گرسنگی کمک کند. با این حال، این نتایج تنها در ترکیب با رژیم غذایی پرچرب یافت شده است و برای تأیید این اثرات به تحقیقات بیشتری در مورد انسان نیاز است‌.

خلاصه: لپتین و گرلین دو هورمون کنترل کننده اشتها هستند. تحقیقات حاکی از آن است که عصاره ترخون میتواند با کاهش سطح لپتین در بدن اشتها را بهبود بخشد ، اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد این اثرات بر بدن انسان ، مورد نیاز است .

۵. می‌تواند به تسکین درد ناشی از دردهایی مانند آرتروز کمک کند.

در طب سنتی، مدت‌هاست که ترخون برای درمان درد مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک مطالعه ۱۲هفته‌ای به بررسی اثر یک مکمل غذایی به نام Arthrem-که حاوی عصاره ترخون است-بردرد و سفتی بدن(ناتوانی در حرکت آسان) ۴۲نفر مبتلا به آرتروز، پرداخت. گروهی که ۱۵۰میلیگرم از مکمل را دو بار در روز مصرف کردند. (در مقایسه با گروهی که ۳۰۰میلی‌گرم را دو بار در روز و گروه دارونما)، بهبود قابل توجهی از علائم را مشاهده کردند و نهایتاً محققان به این باور رسیدند که که دوز کمتر ممکن است مؤثرتر باشد.  زیرا قابل تحمل تر از دوز بالاتر است. مطالعات دیگری روی موش‌ها نیز گیاهان درمنه‌(‌آرتمیزیا) را در درمان درد مفید دانستند و پیشنهاد کردند که می‌توان از آن به عنوان جایگزینی برای درمان‌های درد طب سنتی، استفاده کرد.

خلاصه: ترخون مدتهاست که در طب سنتی برای درمان درد استفاده می شود. مکمل های حاوی ترخون می‌توانند برای کاهش درد مرتبط با بیماری هایی مانند آرتروز مفید باشند.

 

۶. دارای خواص ضدباکتریایی است و از بیماری‌های منتقله از غذا جلوگیری می‌کند.

از شرکت‌های مواد غذایی درخواست می‌شود که از مواد افزودنی طبیعی به جای مواد شیمیایی مصنوعی برای کمک به حفظ غذا استفاده کنند.  و اسانس‌های گیاهی یکی از جایگزین‌های قابل توجه هستند. مواد افزودنی برای کمک به بافت و حفظ غذا و جلوگیری از باکتری‌هایی که باعث بیماری‌های ناشی از غذا می‌شوند، مانند ای‌کولای، به غذا اضافه می‌شوند.

یک مطالعه اثرات اسانس ترخون بر روی استافیلوکوکوس اورئوس و ای‌کولای دو باکتری که باعث بیماری‌های ناشی از غذا می‌شوند، را مورد بررسی قرار داد. برای این تحقیق، از پنیر سفید ایرانی و مقداری اسانس ترخون استفاده شد. نتایج نشان داد که تمام نمونه‌های بررسی شده با اسانس ترخون در مقایسه با گروه دارونما بر دو سویه باکتریایی تأثیر ضدباکتریایی داشتند. محققان به این نتیجه رسیدند که ترخون میتواند یک نگهدارنده موثر برای غذا(مانند پنیر)باشد.

 خلاصه: روغن‌های استخراج شده از گیاهان جایگزین مواد افزودنی شیمیایی مصنوعی مواد غذایی هستند. تحقیقات نشان داده است که اسانس ترخون می‌تواند در مقابل استافیلوکوکوس اورئوس و ای‌کولای، دو باکتری که باعث بیماری‌های ناشی از غذا می شوند.  نقش محافظتی داشته باشد.

۷.ترخون کاربردهای زیادی دارد و به راحتی می‌توان آن را در رژیم غذایی گنجاند.

از آنجا که ترخون طعم تیزی دارد، می‌توان از آن در انواع غذاها استفاده کرد. در این قسمت چند راه ساده برای استفاده از ترخون در رژیم غذایی آورده شده است:

  •  آن را به خاگینه اضافه کنید.
  • از آن به عنوان تزئین‌مرغ برشته استفاده کنید.
  • ترخون را با سس‌هایی مانند پستو یا ایولی ترکیب کنید.
  • آن را به ماهی‌هایی مانند ماهی‌سالمون یا ماهی‌تن اضافه کنید.
  • آن را با روغن زیتون مخلوط کرده و روی سبزیجات تفت داده شده بریزید.

ترخون در سه نوع مختلف وجود دارد – فرانسوی ، روسی و اسپانیایی:

  •  ترخون‌فرانسوی شناخته شده‌تر است و برای آشپزی بهترین انتخاب است.
  • ترخون‌روسی در مقایسه با ترخون‌فرانسوی، طعم ضعیف‌تری دارد. با افزایش سن طعم خود را از دست می‌دهد، بنابراین بهتر است بلافاصله از آن استفاده کنید. ابن نوع ترخون‌برگهای بیشتری دارد و بنابراین می‌تواند افزودنی خوبی برای سالاد باشد.
  • ترخون‌اسپانیایی در مقایسه با ترخون روسی طعم بیشتری دارد اما از ترخون‌فرانسوی عقبتر است. و می‌توان از آن برای اهداف دارویی استفاده کرد و به عنوان چای دم کرد.

ترخون تازه معمولاً فقط در بهار و تابستان و در آب و هوای سردتر موجود است. این گیاه به آسانی گیاهانی مثل گشنیز در دسترس نیست و آن را می‌توانید از فروشگاه‌های مواد غذایی زنجیره ای بزرگ یا بازارهای کشاورزان، خریداری کنید.

 

 خلاصه: ترخون در سه نوع مختلف ، فرانسوی – روسی و اسپانیایی وجود دارد . این گیاه کاربردهای مختلفی دارد ومی‌توان آنرا در ترکیب با انواع غذاها مثل تخم‌مرغ، مرغ، ماهی، سبزیجات وهمچنین در سس‌ها استفاده کرد.

۸.سایر مزایای سلامتی ترخون

ادعا می‌شود که ترخون فواید سلامتی دیگری را نیز ارائه می‌دهد که هنوز به طور گسترده مورد بررسی قرار نگرفته است.
• می‌تواند برای سلامت قلب مفید باشد:
ترخون اغلب در رژیم غذایی مدیترانه‌ای سالم برای قلب استفاده می‌شود. مزایای سلامتی این رژیم نه تنها به غذا بلکه به گیاهان و ادویه جات مورد استفاده نیز مربوط می شود.

• می‌تواند التهاب را کاهش دهد: سیکوتین‌ها پروتئین‌هایی هستند که می‌توانند در التهاب نقش داشته باشند. مطالعه‌ای بر روی موش‌ها حاکی از این بود که میزان سیتوکین‌ها پس از مصرف عصاره ترخون(به مدت ۲۱ روز) کاهش یافت.

 خلاصه: ترخون می‌تواند برای سلامت قلب مفید باشد و التهاب را کاهش دهد، اگرچه این فواید به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است.

 

چگونه آن را نگهداری کنیم؟

ترخون تازه را در یخچال نگهداری کنید. ساقه و برگ‌های آن را با آب سرد بشویید، آنها را در یک حوله کاغذی مرطوب بپیچید و در یک کیسه پلاستیکی نگهداری کنید. این روش به حفظ رطوبت گیاه کمک می‌کند. ترخون تازه معمولاً چهار تا پنج روز در یخچال دوام می‌آورد و هنگامی که برگ‌های ترخون شروع به قهوه‌ای شدن کردند، زمان کنار گذاشتن آن است. ترخون خشک می‌تواند در ظرفی محکم در محیط تاریک و خنک، چهار تا شش ماه دوام بیاورد.

خلاصه : ترخون تازه را می‌توان چهار تا پنج روز در یخچال نگهداری کرد، در حالی که ترخون خشک را می‌توان در مکانی تاریک و خنک، چهار تا شش ماه نگهداری کرد.

 جمع بندی:

ترخون دارای فواید بسیار چشمگیری برای سلامتی است، از جمله کاهش قند خون – التهاب و درد و همینطور بهبود خواب، اشتها و سلامت قلب.
شایان توجه است.  که ترخون کاربردهای زیادی دارد و می‌توان آن را به انواع غذاها اضافه کرد(چه ترخون‌تازه و چه‌ترخون خشک شده). شما می‌توانید با افزودن‌ترخون به رژیم غذایی خود به راحتی از مزایای آن بهره‌مند شوید.

 

منبع پست:

healthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *