هفت مزیت چشمگیر گیلاس برای سلامتی

گیلاس

گیلاس یکی از محبوب‌ترین میوه‌هاست و این انتخاب دلیل قابل ملاحظه‌ای دارد. گیلاس نه تنها طعم خوشمزه‌ای دارد، بلکه مملو از ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی با اثرات سلامتی قدرتمند است. در اینجا هفت مورد از فواید قابل توجه برای سلامتی، آورده شده است.

۱- ملو از مواد مغذی

     میوه‌ای با هسته‌ای سنگی، در رنگ‌ها و طعم‌های مختلفی وجود دارد. دو نوع گیلاس وجود دارد: گیلاس‌ترش( آلبالو) و گیلاس‌شیرین (خودرو). رنگ آن‌ها می‌تواند از زرد تا قرمز مایل به سیاه متفاوت باشد و انواع مختلف، بسیار مغذی و سرشار از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند.

یک فنجان (۱۵۴ گرم) گیلاس‌شیرین، خام و بدون هسته حاوی مواد زیر است:

  • کالری: ۹۷
  • پروتئین: ۲ گرم
  • کربوهیدرات: ۲۵ گرم
  • فیبر: ۳ گرم
  • ویتامین ث: ۱۸ درصد ارزش روزانه
  • پتاسیم: ۱۰ درصد ارزش روزانه
  • مس: ۵ درصد ارزش روزانه
  • منگنز: ۵ درصد ارزش روزانه

این مواد مغذی، به ویژه فیبر، ویتامین‌ث و پتاسیم، از بسیاری جهات برای سلامتی مفید هستند. ویتامین‌ث برای حفظ سیستم ایمنی بدن و سلامت پوست ضروری است و پتاسیم برای انقباض عضله، عملکرد عصب، تنظیم فشار خون و بسیاری از فرایندهای مهم بدن لازم است.

 همچنین منبع خوبی از فیبر است که با سوخت رسانی به باکتری‌های مفید روده و تقویت نظم روده، به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. به علاوه، آنها ویتامین‌های گروه ب، منگنز، مس، منیزیم و ویتامین کا را تأمین می‌کنند.

 خلاصه: گیلاس منبع خوبی از ویتامین‌ث، پتاسیم، فیبر و سایر مواد مغذی است که بدن شما برای عملکرد بهینه به آنها نیاز دارد.

images 2 - هفت مزیت چشمگیر گیلاس برای سلامتی

۲ غنی از آنتی اکسیدان و ترکیبات ضد التهاب

    غلظت بالای ترکیبات گیاهی موجود در گیلاس ممکن است عامل اصلی بسیاری از مزایای سلامتی این میوه باشد. اگرچه مقدار و نوع ترکیبات بستگی به تنوع آن‌ها دارد، اما همه گیلاس‌ها مملو از آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات ضدالتهاب هستند.

این مقدار آنتی اکسیدان بالا ممکن است به مقابله با استرس اکسیداتیو کمک کند. استرس اکسیداتیو به معنای نبود تعادل مابین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن است و ارتباط نزدیکی با بیماری‌های مزمن متعدد و پیری‌زودرس دارد.

درحقیقت، یک‌بررسی حاکی از‌این است که خوردن گیلاس‌به‌طورموثر التهاب را در ۱۱مورد از ۱۶مورد ونشانگرهای استرس اکسیداتیو را در ۸مورد از ۱۰مورد مورد مطالعه، کاهش داده است. گیلاس مملو از پلی‌فنول(گروه‌بزرگی ازموادشیمیایی گیاهی که به‌مقابله باآسیب سلولی، کاهش التهاب وسلامتی کلی کمک‌می‌کنند)است.

در حقیقت، رژیم‌های غذایی غنی از پلی فنول ممکن است در برابر بسیاری از بیماری‌های مزمن، از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت، افت روانی و برخی سرطان‌ها، از بدن محافظت کنند. گیلاس‌ها همچنین حاوی رنگدانه‌های کاروتنوئید مانند بتاکاروتن و ویتامین‌ث نیز هستند که هر دو خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی دارند.

خلاصه: گیلاس‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان و ترکیبات ضدالتهابی هستند که باعث کاهش خطر بیماری‌های مزمن می‌شوند و همچنین در سلامتی کلی نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

۳ می تواند ریکاوری ورزش را تقویت کند.

     تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات ضدالتهاب و آنتی‌اکسیدان موجود درگیلاس ممکن است به کاهش درد، آسیب و التهاب عضلانی ناشی از ورزش کمک کند. به نظر می‌رسد که گیلاس‌های ترش و آب آنها از انواع شیرین تأثیرگذارتر باشند، اما قابل توجه است که هر دو می‌توانند به ورزشکاران کمک مؤثری بکنند.

مشخص شده است که آب و کنسانتره گیلاس‌ترش باعث تسریع بهبود عضلات، کاهش درد عضلانی ناشی از ورزش و جلوگیری از کاهش قدرت در ورزشکاران نخبه، مانند دوچرخه سواران و دوندگان ماراتن می‌شود.

علاوه بر این، برخی شواهد نشان می‌دهد که محصولات گیلاس ممکن است عملکرد ورزشی را افزایش دهند. یک مطالعه در ۲۷ دونده استقامت نشان داد که کسانی که روزانه ۴۸۰ میلی گرم گیلاس‌ترش پودر شده قبل از نیمه ماراتن مصرف کرده بودند.  به طور متوسط عملکردی سریعتر (​​۱۳ درصدی) و همینطور درد عضلانی کمتری نسبت به گروهی که ماده ای متفاوت (دارونما) مصرف کرده بودند، داشتند.

اگرچه بیشتر مطالعات مربوط به پیوند بین گیلاس‌و ورزش، شامل ورزشکاران آموزش دیده است، اما آب گیلاس‌ترش ممکن است برای افراد غیر ورزشکار نیز مفید باشد.

 

یک مطالعه بر روی ۲۰ زن فعال خاطر نشان کرد که:

کسانی که ۲ اونس (۶۰ میلی لیتر) آب‌گیلاس ترش ، ۲ بار در روز و به مدت ۸ روز نوشیده بودند، در مقایسه با گروهی که ماده ی متفاوتی مصرف کرده بودند(دارونما)، سریعتر بهبود یافتند و پس از اتمام تمرینات مکرر دو سرعت، آسیب عضلانی و درد کمتری داشتند.

اگرچه مطالب گفته شده امیدوار کننده است، اما این یافته ها مربوط به محصولات گیلاسی غلیظ، مانند آب و پودر است و مشخص نیست که برای بدست آوردن نتایج مشابه چه تعداد گیلاس‌تازه نیاز است که مصرف کنید.

خلاصه: مصرف گیلاس، به ویژه محصولات گیلاس‌ترش مانند آب و پودر، ممکن است عملکرد ورزشی را بهبود ببخشد و آسیب عضلانی ناشی از ورزش و درد را کاهش دهد.

۴  می تواند برای سلامت قلب مفید باشد.

    افزایش مصرف میوه های غنی از مواد مغذی مانند گیلاس یک روش خوشمزه برای محافظت از قلب شما است. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی غنی از میوه‌ها با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط هستند.

گیلاس‌غنی از مواد مغذی و ترکیباتی است که به عنوان مواد شناخته شده در سلامت قلب (از جمله پتاسیم و آنتی اکسیدان های پلی فنول) در نظر گرفته میشوند و به همین خاطر میوه ای بسیار مفید است.

تنها ۱ فنجان (۱۵۴ گرم) گیلاس‌بدون‌هسته، ۱۰ درصد از ارزش روزانه پتاسیم را تأمین می کند. پتاسیم ماده ای معدنی است که برای سلامت قلب شما ضروری است. (برای حفظ ضربان قلبی منظم لازم است‌وبه شما کمک می‌کند تا سدیم‌اضافی را ازبدن خود خارج‌کرده وفشارخون را تنظیم می‌کند.)

به همین دلیل است که مصرف بیشتر پتاسیم با کاهش خطر بیماری های قلبی و همینطور سکته مغزی، مرتبط است.

علاوه‌براین، گیلاس سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های قوی پلی‌فنول، از جمله آنتوسیانین‌ها، فلاونول‌ها و کاتچین‌ها است. که با محافظت دربرابر آسیب سلولی و کاهش التهاب، به سلامت قلب شما کمک می‌کند. درحقیقت، یک مطالعه برروی ۸۴۱۵۸نفر نشان داد که مصرف بیشتر پلی‌فنول‌ها – به ویژه آنتوسیانین‌ها، فلاونول‌ها و کاتچین‌ها – با کاهش قابل توجه خطر بیماری قلبی(بیش از۵سال) همراه است.

خلاصه: گیلاس‌مملو ازپتاسیم وآنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنول است ودرنتیجه دارای خواصی محافظتی قوی قلب را به همراه دارد.

۵ می‌تواند علائم آرتروز و نقرس را بهبود بخشد.

      گیلاس به دلیل اثرات ضد التهابی قوی، ممکن است علائم آرتروز و نقرس (نوعی آرتروز ناشی از تجمع اسید اوریک که می تواند منجر به تورم شدید، التهاب و درد در مفاصل شود) را کاهش دهد.

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که گیلاس بامهار پروتئین‌های التهابی، که می‌تواند به کاهش علائم مربوط به آرتروز کمک کند، از استرس اکسیداتیو جلوگیری کرده و التهاب را کاهش می‌دهد. و علاوه براین، می توانند سطح اسیداوریک را در بدن شما کاهش دهند. (این موضوع به ویژه برای کسانی که نقرس دارند حائذاهمیت است.)

یک مطالعه بر روی ۱۰ زن نشان داد که: خوردن ۲ وعده (۱۰ اونس یا ۲۸۰ گرم) گیلاس‌شیرین، بعد از یک شب کاهش سریع سطح نشانگرهای التهابی پروتئین واکنش‌پذیر سی (سی پی آر) و به طور قابل توجهی کاهش سطح اسیداوریک را به همراه داشت ( ۵ ساعت پس از مصرف).

images e1626423573346 - هفت مزیت چشمگیر گیلاس برای سلامتی

 

مطالعه دیگر که بر روی ۶۳۳ فرد مبتلا به نقرس انجام شد، نشان داد که: کسانی که بیشتر از ۲ روز گیلاس تازه مصرف کرده بودند، ۳۵ درصد حمله نقرس کمتری نسبت به افرادی که این میوه را مصرف نکرده بودند، داشتند.

بعلاوه، این مطالعه نشان داد که هنگامی که مصرف گیلاس با داروی نقرس (آلوپورینول) ترکیب می‌شود.  حملات نقرس ۷۵ درصد کمتر از دوره‌هایی است که هیچ گیلاس‌یا آلوپورینولی مصرف نشده است.

 خلاصه: تحقیقات نشان می‌دهد که خواص ضدالتهابی قدرتمند گیلاس ممکن است به نفع مبتلایان به آرتروز ونقرس باشد.

۶ ممکن است کیفیت خواب را بهبود بخشد.

    خوردن گیلاس یا نوشیدن آب گیلاس‌ترش ممکن است به بهبود کیفیت خواب کمک کند. میتوان مزایای بهبود خواب را با غلظت بالای ماده‌ی مصرفی (ترکیب گیاهی) در ارتباط دانست.علاوه‌براین، گیلاس‌ترش حاوی ملاتونین است و ملاتونین ماده ای است که به تنظیم چرخه خواب و بیداری کمک می کند.

مطالعه‌ای برروی ۲۰‌نفر نشان داد کسانی که به مدت ۷روز کنسانتره آب‌آلبالو‌ترش را مصرف کرده بودند.  در مقایسه با گروه دارونما، افزایش قابل توجهی در سطح ملاتونین، مدت زمان خواب و کیفیت خواب را تجربه کردند.

به‌همین‌ترتیب، یک‌مطالعه ۲هفته‌ای دربزرگسالان مسن مبتلا به بی‌خوابی نشان داد‌که نوشیدن ۱فنجان(۲۴۰‌میلی‌لیتر) آب‌گیلاس‌ترش قبل ازخواب باعث افزایش ۸۴دقیقه‌ای خواب می‌شود.

بااین‌حال، در این مطالعات از محصولات گیلاس‌غلیظ استفاده شده است و مشخص نیست که آیا خوردن گیلاس‌تازه قبل از خواب نیز همین تأثیر را دارد یا خیر و مطالعات بیشتری برای درک بهتر چگونگی مصرف‌گیلاس و محصولات‌گیلاس برای بهبود خواب، مورد نیاز است.

خلاصه: گیلاس حاوی ترکیبات ضدالتهاب وملاتونین است وممکن است به بهبود کیفیت خواب دربرخی افراد کمک کند.

۷  اضافه کردن گیلاس به رژیم غذایی، کار سختی نیست.

    گیلاس نقش‌های مختلفی را به عهده دارد و فوق العاده خوشمزه است. هر دو نوع شیرین و ترش به خوبی با بسیاری از غذاها ارتباط برقرار می‌کنند و به علاوه، محصولات مرتبط، مانند گیلاس‌خشک، پودرگیلاس و آب‌گیلاس در ترکیب با بسیار از دستورالعمل های غذایی نتیجه خوبی را به همراه دارند.

در این قسمت، چند روش برای گنجاندن گیلاس در رژیم غذایی وجود دارد:

  • از گیلاس‌تازه به عنوان یک میان وعده شیرین لذت ببرید.
  • گیلاس‌های خشک را با چیپس شکلات‌تلخ، تکه‌های نارگیل‌شیرین نشده وبادام‌نمکی مخلوط کرده و یک میان وعده خانگی وخوشمزه را تهیه کنید.
  • کمپوت‌گیلاس را از گیلاس‌ترش یخ زده یا گیلاس‌های‌شیرین درست کنید و روی ماست، بلغور جو دوسر یا پودینگ چیا بریزید.
  • گیلاس‌های‌بدون‌هسته و نصف شده را به سالاد میوه اضافه کنید.
  • گیلاس‌خشک را به عنوان شیرین کننده‌های طبیعی به محصولاتی مانند کیک و شیرینی اضافه کنید.
  • کمی آب‌گیلاس‌ترش به آب گازدار اضافه کرده و از برشی از لیمو برای جذاب تر کردن این ترکیب استفاده کنید.
  • گیلاس‌های تازه یا پخته شده را به بستنی، شیرینی پای و سایر دسرها اضافه کنید.
  • یک سس کباب‌گیلاس خانگی درست کرده و برای گوشت و یا مرغ از آن استفاده کنید.
  • یک سالسای‌گیلاس را بااستفاده از گیلاس‌های خرد شده و گیاهان تازه مانند ریحان آماده کنید تا درکنار وعده‌های غذایی خوش طعم سرو شود.
  • گیلاس‌های یخ زده را به اسموتی مورد علاقه خود اضافه کنید.

گزینه های استفاده از گیلاس در آشپزخانه بی پایان است، بنابراین از امتحان کردن نترسید.

خلاصه : ازگیلاس به بسیاری از جهات می توان در دستور العمل های شیرین و خوش طعم استفاده کرد.

 سخن پایانی

      گیلاس بسیار مغذی است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. آنها نه تنها حاوی مجموعه‌ای از ترکیبات گیاهی قدرتمند هستند که می‌توانند به کاهش التهاب کمک کنند، بلکه خوردن آنها باعث بهبود خواب تقویت سلامت قلب و افزایش سرعت بهبودی بعد از ورزش می‌شود.

علاوه‌براین، هر دو نوع شیرین و ترش کاملاً خوشمزه هستند و می‌توانند در دستور العمل‌های متنوع استفاده شوند.

 

healthline

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *